A postai piacnyitás tanulságai – A liberalizáció versenyre gyakorolt hatásai és az effektív verseny kialakulását korlátozó tényezők

A Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központjának GVH VKK/2013. sz. pályázatának keretében az Infrapont átfogó nemzetközi piacelemzést készített az európai postapiacok liberalizációjának eredményeiről, különös tekintettel az effektív verseny kibontakozásának korlátozását érintő versenypolitikai aggályokra.

Tanulmányunkban részletesen elemeztük az inkumbens postai szolgáltatók stratégiai válaszait az egyetemes szolgáltatások liberalizációjára, az ezek körül kibontakozott tipikus versenypolitikai aggályokat és a jelentősebb lezárult versenyfelügyeleti eljárásokat. Az iparág különböző piacainak fejlődését és a liberalizációt követően ezeken kibontakozó versenyviszonyokat összefoglaló európai piacelemzés eredményeinek fényében végső soron a magyarországi piacnyitás tanulságait vizsgáltuk.

Megállapításaink szerint a hazai piacokon az inkumbens Magyar Posta kivételezett helyzete, a szabályozó által fenntartott egyenlőtlen versenyfeltételek, illetve a belépést nehezítő jogi, adminisztratív és stratégiai tényezők is gátolják az effektív verseny kialakulását, valamint az intézményi és törvényi feltételek sem adottak ahhoz, hogy az ágazati szabályozó hatékonyan kiszűrhesse a versenytorzító és -korlátozó magatartásokat.

A tanulmány a GVH honlapján elérhető.